Jesteś tutaj: Start Sprawozdania Sprawozdanie z pracy świetlicy dla klas 1-4 oraz klas 5-8 szkoły podstawowej i III gimnazjum w roku szkolnym 2018/19
Sprawozdanie z pracy świetlicy dla klas 1-4 oraz klas 5-8 szkoły podstawowej i III gimnazjum w roku szkolnym 2018/19
Kierownik świetlicy oraz wychowawca– Małgorzata Pietrzykowska. Wychowawcy: pełny etat- Renata Podstawka , Joanna Jarząbek , uzupełniający etaty- Beata Konarska, Jadwiga Król, Adam Kwiecień, Edyta Stolarczyk.
Świetlica szkolna klas 1-4 pracowała w godzinach od 6.30 do 16.30, klas V-VII oraz gimnazjum w godz. 8.00-14.10 wtorki, środy i piątki oraz do 15.00 w poniedziałki i czwartki. Do świetlicy szkolnej było zapisanych uczniów: 115 z klas I-III , 49 z klas IV oraz 169 uczniów klas 5-8 i gimnazjum. 228 uczniów korzystało z dowozu autokarem szkolnym. Dożywianiem refundowanym przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piekoszowie było objętych 25 uczniów, ogółem ze stołówki szkolnej korzystało 180 uczniów.
Nauczyciele zapewniali właściwą opiekę i organizowali zajęcia dydaktyczno- wychowawcze uczniom przebywającym w świetlicy przed i po lekcjach oraz sprawowali zastępstwa za nieobecnych nauczycieli w liczbie 176 godzin lekcyjnych klas 1-4 oraz 834 w ramach godzin pracy świetlicy klas V-VIII oraz Gimnazjum .Pełnili codziennie dyżury w stołówce oraz na przystanku szkolnym w czasie odwozu dzieci ze szkoły. Współpracowali w sprawach dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych, z pedagogiem i wychowawcami, w celu w rozwiązywania problemów wychowawczych uczniów. Utrzymywali stały kontakt z rodzicami wychowanków, służyli swoją pomocą w sytuacjach wymagających wsparcia.
Ważnym zadaniem świetlicy szkolnej było wskazanie uczniom prawidłowych zachowań. Na zajęciach świetlicowych poruszana była tematyka dotycząca zasad bezpieczeństwa i kultury osobistej. Przypominano i wdrażano do przestrzegania obowiązującego Regulaminu Świetlicy, Regulaminu Stołówki i zasad zachowania na przystanku szkolnym. Dużą uwagę zwracano na kształtowanie umiejętności prawidłowej komunikacji, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań.
Przed salą świetlicy przygotowane zostały gazetki edukacyjne. We wrześniu dotyczyła ona zasad właściwego i bezpiecznego zachowania się podczas pobytu w świetlicy. W listopadzie z okazji setnej rocznicy Odzyskania Niepodległości w formie drukowanej prezentacji przypomniane zostały wiadomości dotyczące polskich symboli narodowych, ważnych faktów historycznych i informacji z dziedziny geografii. W grudniu przybliżała tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia. W styczniu przygotowano materiały z zasadami i wskazówkami dotyczącymi organizowania wypoczynku w czasie ferii zimowych na świeżym powietrzu i w domu.
Uczniowie podczas pobytu w świetlicy mieli możliwość twórczego i aktywnego wykorzystania czasu wolnego w sposób dostosowany do ich potrzeb i zainteresowań. Podczas zajęć wykonano wiele prac plastycznych różnorodnymi technikami, tematycznie związanych ze zmieniającymi się porami roku. Ekspozycje jesienne i zimowe znalazły się w „Galerii świetlicy” na przyległym korytarzu. W Ośrodku Zdrowia w Piekoszowie przygotowano jesienną wystawkę wytworów uczniów.
Zgodnie z harmonogramem pracy świetlicy ustalonym na rok szkolny 2018/19 wychowawcy świetlicy, wraz z uczniami zrealizowali następujące zadania:
Do istotnych zadań, które realizowano codziennie w ciągu całego semestru należało udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce oraz wdrażanie ich do systematycznej i bardziej samodzielnej pracy umysłowej. Niekiedy pomocą w odrabianiu pracy domowej służyli również wolontariusze – uczennice naszego gimnazjum.
Dużo uwagi poświęcano na rozwiązywanie problemów wychowawczych. Prowadzono wiele rozmów dotyczących konieczności przestrzegania ustalonych zasad zachowania się, szacunku wobec innych, wzajemnego dbania o bezpieczeństwo poszanowanie swojej i cudzej własności. Dyscyplinowano uczniów, a wszelkie konflikty rozwiązywano na bieżąco. Efektywne okazywały się rozmowy indywidualne prowadzone z dziećmi i ich rodzicami. W trudniejszych przypadkach - często powtarzających się niewłaściwych zachowań i wyraźnego braku poprawy mimo interwencji – nauczyciele świetlicy konsultowali się z wychowawcami klas i pedagogiem szkolnym.
Nauczyciele p. Joanna Jarząbek i Renata Podstawka przygotowały dekorację na obchody wojewódzkiego zakończenia roku szkolnego w naszej placówce.
W I okresie roku 2018/2019 do świetlicy pozyskaliśmy klocki – pufy przedszkola z Jaworzni, które stanowią atrakcję w małej Sali przeznaczonej do swobodnego wypoczynku i zabaw na wykładzinie. W II okresie zakupiono brakujące materiały papiernicze oraz gry planszowe i przybory sportowe.
Na bieżąco dbano o szybki przepływ ważnych informacji dotyczących organizacji pracy świetlicy i podjętych przez nią działań. Umieszczane one były na stronie internetowej szkoły, na tablicach ogłoszeń oraz bezpośrednio przekazywane do wychowawców klas.
Odbywały się cykliczne spotkania wychowawców świetlicy ZPO w Piekoszowie w ramach Zespołu Samokszałceniowego Wychowawców Świetlic: opracowywanie dokumentacji, dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami, rozwiązywanie problemów wychowawczych.
W ramach tych zadań podejmował następujące działania:
- nadzoru pracy kuchni: wyposażenie, remonty, naprawy, bieżące potrzeby, urlopy pracowników, organizacja pracy, organizacja poczęstunków podczas imprez i uroczyści szkolnych i poza szkolnych,
- sporządzał porozumienia dla szkól korzystających z cateringu
- sporządzał ewidencję wpłat za żywienie szkół i przedszkoli,
- sporządzał miesięczny bilans kosztów za żywienie,
- stale współpracował z instytucjami w celu realizacji zadań: GPOS w Piekoszowie i Strawczynie, szkołami korzystającymi z cateringu, Urzędem Gminy,
- sporządzał miesięczną ewidencję uczniów korzystających z dożywiania ( w ZPO oraz catering), przedkładanie do rozliczanie z GOPS i UG,
- współpracował w zakresie pobierania opłat za żywienie.
- złożenie wniosku i otrzymanie dofinansowania w ramach projektu: „ Posiłek w szkole i w domu”. Tym razem zadbamy o doposażenie stołówki oraz kuchni . Zakupimy sprzęt i dokonamy remontu kuchni na 100.000,00 zł
4.Organizował i koordynował dowozy i odwozy w ZPO w zakresie:
- nadzorował przebieg dowozów w ZPO, stale współpracował z przewoźnikiem, nauczycielami w celu: eliminacji zaistniałych problemów z zachowaniem uczniów , harmonogramu dowozów, bieżących zmian i interwencji,
- modyfikował dowozów i odwozów wynikające z potrzeb szkoły,
- dostosowywał dowozy do planu zajęć.
Nauczyciele świetlic szkolnych wzorowo wywiązywali się z zaplanowanych zadań. Sumiennie pełnili dyżury w stołówce szkolnej oraz podczas dowozów szkolnych. Systematycznie prowadzili dokumentację działalności świetlic, na bieżąco rozwiązywali zaistniałe problemy wychowawcze. Wspierali pracę szkoły na wielu płaszczyznach. Aktywnie pracowali w zespole wychowawczym. Utrzymywali stały kontakt z nauczycielami, pedagogiem, rodzicami, służyli swoją pomocą w sytuacjach wymagających wsparcia. Zabiegali o doposażenie świetlic, estetyczny wygląd, dobór ciekawych metod, środków stosowanych podczas zajęć wychowawczo-dydaktycznych. Zawsze można na nich liczyć podczas pomocy w przygotowaniu imprez i uroczystości szkolnych
W miesiącu maju na prośbę rodzica zorganizowaliśmy zbiórkę pieniędzy na operację dla naszego ucznia. W związku z tym serdecznie dziękuję w imieniu mamy Oskara oraz moim jako koordynatora akcji: dyrekcji szkoły za wyrażenie zgody na zbiórkę , wszystkim nauczycielom , którzy udzielili nam wsparcia duchowego, finansowego oraz poświęcili swój czas, uczniom naszej szkoły oraz rodzicom, a także proboszczowi i księżom tutejszej parafii i wszystkim którzy się przyczynili o zebrania pokaźnej kwoty na operację i rehabilitację Oskara.
Wnioski do dalszej pracy:
-motywować uczniów mających trudności w nauce do systematycznego odrabiania prac domowych w świetlicy szkolnej w celi nadrabiania zaległości,
- utrwalać zasady i normy obowiązujące w szkole i świetlicy,
-wzbogacić ofertę zajęć dla uczniów, poprzez zakup ciekawych pomocy dydaktycznych,
- wzbogacić wyposażenie świetlic ( zakup stolików , sprzętu nagłaśniającego, drobnego sprzętu sportowego itp.),
- zadbać o lepszą organizację i bezpieczeństwo jeśli chodzi o doprowadzenie uczniów klas młodszych do świetlicy szkolnej i przekazanie ich nauczycielowi świetlicy,
- wyznaczyć zasady organizacji pracy i opieki nad dziećmi po wycieczkach szkolnych, które oczekują na odwóz czy też na odbiór przez rodziców.