Jesteś tutaj: Start Sprawozdania Sprawozdanie z pracy świetlicy szkolnej dla klas 1-4 oraz klas 5-8 w roku szkolnym 2019/20.
Sprawozdanie z pracy świetlicy szkolnej
dla klas 1-4 oraz klas 5-8
w roku szkolnym 2019/20.
Kierownik świetlicy- Małgorzata Pietrzykowska. Wychowawcy świetlicy: Joanna Jarząbek (26 godz.), Renata Podstawka (26 godz.) i Beata Konarska (13 godz.), Małgorzata Pietrzykowska ( 12 godz.), Jadwiga Król (16 godz.) Pozostali nauczyciele realizujący godziny w świetlicy: Agnieszka Miśkiewicz (2 godz.). Adam Kwiecień (9 godz.)
Świetlica szkolna dla klas 1-4 pracowała w godzinach od 6.30 do 16.30, natomiast dla klas 5-8 od 8.00-14.20 lub 15.00( dostosowane do odwozów uczniów ze szkoły) Do świetlicy szkolnej było zapisanych:
- 163 uczniów: 139 z klas I-III i 24 z klas IV
- ze świetlicy klas 5-8 w większości korzystali uczniowie dojeżdżający do szkoły autobusem szkolnym, a także uczniowie podczas doraźnych zastępstw (nieobecność nauczyciela przedmiotowego). 167uczniów korzystało z dowozu autokarem szkolnym: 63 z Wincentowa, 64 z Podzamcza, 40 z Łazisk. Dożywianiem refundowanym przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piekoszowie oraz w Daleszycach w roku szkolnym było objętych ok. 20 uczniów. Z płatnych posiłków korzystało 155 uczniów.
Praca przebiegała zgodnie z Rocznym Planem Pracy Świetlicy oraz planami miesięcznymi opracowywanymi przez wychowawców.
We wrześniu zapoznano uczniów z obowiązującymi regulaminami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa i kulturalnego zachowania: Regulaminem Świetlicy, Regulaminem Stołówki Szkolnej oraz Regulaminem sprawowania opieki w czasie dowozu do szkoły i odwozu ze szkoły. Na zajęciach świetlicowych obszernie poruszana była właśnie ta tematyka dotycząca bezpieczeństwa. W związku z tym wykonano dwie gazetki edukacyjne dotyczące tego zagadnienia: „Bezpieczeństwo w domu i w drodze do szkoły” oraz „Bezpieczeństwo wypoczynku podczas ferii zimowych”.
Na przełomie października i listopada nauczyciele świetlicy szkolnej- p J. Jarząbek i p. R. Podstawka zorganizowały i przeprowadziły szkolny konkurs plastyczny dla klas 1-4 pod hasłem: „Jestem pomocny i koleżeński”. Celami konkursu było: rozwijanie wśród uczniów postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy, empatii, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, umiejętności bezinteresownego pomagania innym oraz kształtowanie postaw altruistycznych.
Podobnie jak w ubiegłych latach w świetlicy szkolnej zorganizowano wróżby andrzejkowe. W czasie zajęć przygotowano się do tego dnia wykonując elementy dekoracyjne do sali i potrzebne rekwizyty.
W miesiącu lutym, nauczyciele-wychowawcy świetlicy Beata Konarska , Jadwiga Król , we współpracy z nauczycielem bibliotekarzem Iwoną Kuban, zorganizowały: Konkurs Poezji Miłosnej dla uczniów naszej szkoły, który odbył się w świetlicy przeznaczonej dla klas: V – VIII. Celem konkursu było aktywizowanie dzieci, zachęcenie ich do poznawania poezji i literatury, oraz wskazywanie im form i sposobów spędzania wolnego czasu.
„Galeria świetlicy” zaprezentowała wystawy z pracami plastycznymi uczniów- jesienną, zimową i wiosenną oraz wystawy pokonkursowe. Nauczyciele świetlicy zgodnie z założeniami planu prowadzili zajęcia rozwijające zainteresowania czytelnicze z elementami bajkoterapii pod hasłem „Książka uczy, bawi, wzrusza …”. Dobierane teksty miały na celu głównie propagowanie wzorowych postaw społecznych.
Regularnie (w każdy piątek), prowadzone były zajęcia z cyklu: „Cała Polska czyta dzieciom” - pod hasłem: „Książka moim przyjacielem”, których celem było przybliżenie uczniom korzyści wynikających z obcowania z książką.
Do istotnych zadań, które realizowano w ciągu całego pierwszego semestru należało udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce oraz wdrażanie ich do samodzielnej pracy umysłowej. Organizowano również pomoc koleżeńską w nauce podczas pobytu dzieci w świetlicy.
Nauczyciele pełnili dyżury w stołówce oraz na przystanku szkolnym w czasie odwozu dzieci ze szkoły. Wspierali również pracę szkoły sprawując opiekę nad klasami za nieobecnych nauczycieli w liczbie ….. (policzę)
Współpracowali z kierownikiem świetlicy- panią Małgorzatą Pietrzykowską w sprawach organizacyjnych, dydaktyczno- wychowawczych i opiekuńczych, z pedagogiem i wychowawcami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych uczniów. Utrzymywali stały kontakt z rodzicami wychowanków.
W I okresie zakupiono do świetlicy gry planszowe oraz materiały papiernicze na kwotę: 3.587,99 zł
Wszelkie ważne informacje dotyczące organizacji pracy świetlicy i podjętych przez nią działań umieszczane były na tablicach ogłoszeniowych i na stronie internetowej szkoły.
Odbywały się cykliczne spotkania wychowawców świetlicy ZPO w Piekoszowie w ramach Zespołu Samokszałceniowego Wychowawców Świetlic: opracowywanie dokumentacji, dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami, rozwiązywanie problemów wychowawczych.
II okresie nauczyciele świetlicy pracowali zdalnie, przygotowując zajęcia edukacyjne publikowane na stronie internetowej szkoły. Ten sposób komunikacji umożliwiał dostęp do materiałów dużej liczbie uczniów, w dowolnie wybranym przez nich czasie wolnym od zajęć lekcyjnych.
Tematyka zajęć świetlicowych dotyczyła różnorodnych zagadnień: świąt okolicznościowych, zdrowia i bezpieczeństwa, ekologii, patriotyzmu i wartości w życiu człowieka. Przygotowane materiały zawierały bogatą ofertę, proponowały dzieciom: ciekawe projekcje filmowe, słuchowiska, piosenki, interaktywne zagadki i łamigłówki, zabawy słowne oraz zajęcia plastyczne w różnych technikach. Opracowane treści były skierowane do uczniów w zróżnicowanym wieku i miały różny stopień trudności. Zamieszczane zadania były obszerne i tym samym przewidziane do wykonania w ciągu kilku dni. Dawały też uczniom możliwość wyboru aktywności dostosowanych do własnych zainteresowań i umiejętności. Nauczyciele świetlicy- Joanna Jarząbek i Renata Podstawka opracowały 25 tematów zajęć edukacyjnych publikując systematycznie na stronie internetowej szkoły dwa razy w tygodniu lub jeden raz, jeśli tydzień nauki wynikający z kalendarza był krótszy.
Pani Beata Konarska- nauczyciel bibliotekarz pracująca również w świetlicy szkolnej podczas nauczania zdalnego zaproponowała dzieciom 12 tematów o charakterze edukacyjno – informacyjno – poznawczym, które regularnie umieszczała na szkolnej stronie internetowej, między innymi: obejrzenie mini albumu archiwalnych zdjęć szkolnych pod hasłem „Przeżyjmy to jeszcze raz” i cykl 3 zajęć pod tytułem „Podróże małe i duże palcem po klawiaturze” prezentujący ciekawe miejsca i zabytki do zwiedzania. Zaprosiła do udziału w szkolnym konkursie plastycznym na wykonanie zakładki do książki oraz przedstawiła ofertę pozycji do czytania w materiale „Biblioterapia- książki mają moc.” Zgodnie z coroczną tradycją zaproponowała dzieciom udział w XIX Ogólnopolskim Tygodniu Czytania Dzieciom pod hasłem „Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach”. Dzieci równocześnie miały możliwość korzystania z materiałów przygotowanych przez p. Konarską w ramach zdalnej działalności biblioteki szkolnej.
Pani Jadwiga Król - polonista oraz wychowawca świetlicy systematycznie opracowywała i publikowała zajęcia nauczania zdalnego. Wiele zajęć zawierało treści polonistyczne i wspomagało pracę nauczycieli uczących . Wirtualne spacery po muzeach i galeriach, poprzez propozycję zajęć można było zwiedzić najpiękniejsze i ciekawe miejsca.
Pani Małgorzata Pietrzykowska podczas zdalnych zajęć proponowała w jaki sposób przetrwać ten trudny czas, w jaki sposób zdrowo się odżywiać i nie marnować żywności. Zamieszczała scenariusze dotyczące zajęć relaksacyjnych, zasad dobrego wychowania, dbania o środowisko naturalne.
W tym okresie został również rozstrzygnięty konkurs na prezentację multimedialną pt.: „ Nie marnuj jedzenia-myśl ekonomicznie”, laureatem konkursu został Wojciech Myszura, uczeń klasy VIII a. Zorganizowany został konkurs literacki pt. „ List do mamy”. Wielu uczniów przesłało prace, listy które z kolei po opracowaniu graficznym i stylistycznym bezpośrednio dostarczone zostały dla mam. Podobna sytuacja miała miejsce z okazji Dnia Ojca.
Kierownik świetlic stale i systematycznie wywiązywał się ze swoich niezmiennych obowiązków, wymienionych w poprzednich sprawozdaniach.
Z istotnych, dodatkowych działań podjętych przez kierownika w 2019/2020 świetlic wymienić należy opracowanie i złożenie wniosku o pozyskanie funduszy z projektu pt. „ Posiłek w szkole i w dom”, moduł III. Za pozyskane pieniądze w kwocie 100.000 00 zł, z dofiansowaniem Gminy 20.000,00 zł przeprowadzono częściowy remont kuchni oraz doposażono kuchnię i stołówkę w sprzęt AGD.
Stale nadzorował i analizował pracę zdalną nauczycieli-wychowawców świetlic.
W dalszym ciągu w naszej szkole kontynuowany był program: „ Program dla szkół” -uczestniczyło w nim 253 uczniów z klas 1-5.
Do zadań p. Małgorzaty Pietrzykowskiej należała również rola opiekuna Samorządu Uczniowskiego ( odrębne sprawozdanie z realizacji)
Nauczyciele świetlic szkolnych wzorowo wywiązywali się z zaplanowanych zadań. Sumiennie pełnili dyżury w stołówce szkolnej oraz podczas dowozów szkolnych. Systematycznie prowadzili dokumentację działalności świetlic, na bieżąco rozwiązywali zaistniałe problemy wychowawcze. Wspierali pracę szkoły na wielu płaszczyznach. Systematycznie opracowywały i zamieszczały na stronie internetowej szkoły zajęcia ze zdalnego nauczania Aktywnie pracowali w zespole wychowawczym. Utrzymywali stały kontakt z nauczycielami, pedagogiem, rodzicami, służyli swoją pomocą w sytuacjach wymagających wsparcia. Zabiegali o doposażenie świetlic, estetyczny wygląd, dobór ciekawych metod, środków stosowanych podczas zajęć wychowawczo-dydaktycznych.