W II semestrze r. szk. 2015/2016 wychowawcy świetlicy realizowali wybrane zadania z obszaru programu profilaktycznego pt. BEZPIECZEŃSTWO W SIECI I OCHRONA PRZED NEGATYWNYM WPŁYWEM MEDIÓW.
W związku z tym:
- Zdiagnozowano aktywność internetową uczniów gimnazjum.
Wychowawcy świetlicy przygotowali kwestionariusz ankiety dla uczniów, następnie wśród grupy uczniów z klas I – III, liczącej 150 osób przeprowadzono badania ankietowe on – line w celu pozyskania informacji o poziomie wiedzy dotyczącej zagrożeń w Internecie, zasad bezpiecznego korzystania z Internetu oraz aktywności internetowej uczniów.
Analiza ankiet:
- 95% badanych uczniów ma na co dzień dostęp do Internetu.
- 95% uczniów zwykle korzysta z Internetu w domu, 34% w szkole, 18% w pozostałych miejscach.
- Najczęściej uczniowie korzystają z Internetu przy pomocy smartfona – 82% uczniów, ponad 30% przy pomocy laptopa i PC, 14% przy użyciu tableta.
- 44% uczniów spędza dziennie przed Internetem do 5 godzin, 42% 1 – 2 godzin, 14% powyżej 5 godzin.
- Na pytanie, w jakim celu uczniowie korzystają z Internetu odpowiedzi były następujące:
rozrywka – 88%, komunikacja (czaty, komunikatory) – 71%, przygotowywanie się do lekcji – 50%, zdobycie wiedzy – 43%, zakupy – 36%, zawieranie znajomości – 31%, sprawdzanie poczty e-mail 28%.
- 58% badanych uczniów deklaruje, że może się powstrzymać od korzystania z Internetu, 29% - nie, zdecydowanie tak – 18%, zdecydowanie nie – 5%.
- Rodzice 32% uczniów interesują się sposobem spędzania przez dziecko czasu przed Internetem, rodzice 15% uczniów nie interesują się w ogóle. Czasami – 31% wskazań, rzadko – 17%, często – 5%.
- 54% badanych uczniów odpowiedziało, że rodzice limitują im czas spędzany przed komputerem, 46% - nie limituje.
- 65% rodziców rozmawia ze swoimi dziećmi na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
- 93% uczniów zna zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
- 94% badanych słyszało o zagrożeniach związanych z nawiązywaniem nowych znajomości przez Internet.
- 63% uczniów zawiera znajomości przez Internet.
- Aż 36% uczniów nie widziało osoby, z którą nawiązywało znajomość.
- 76% badanych przyznało, że ktoś próbował z nimi nawiązać znajomość przez Internet.
- 56% gimnazjalistów nie spotkało nigdy osoby, z którą nawiązali znajomość przez Internet, 30% - kilka razy, 14% - tylko raz.
- 68% badanych podaje w Internecie swoje imię i nazwisko, 49% adres e-mail, 35% udostępnia swoje zdjęcia, 15% - numer telefonu, 11% - adres zamieszkania. 7% udostępnia wszystkie te dane, zaś 21% nie udostępnia żadnych z nich.
- Na pytanie dotyczące portali internetowych uczniowie odpowiedzieli, że znają i korzystają z następujących: Facebook – 99%, Instagram i Snapchat – ponad 30%, Gadu – Gadu 13%, Twitter – 10 %, Nasz klasa – 9%.
- W przypadku wad i zalet dotyczących korzystania z Internetu gimnazjaliści wymieniali najczęściej:
ZALETY
- rozrywka i zabawa (gry);
- zdobywanie i poszerzanie wiedzy;
- nawiązywanie znajomości;
- komunikacja ze znajomymi poprzez portale społecznościowe;
- słuchanie muzyki;
- pomoc w zadaniach domowych;
- łatwy i szybki dostęp do informacji;
- dokonywanie płatności przez Internet;
-
- możliwość szybkiego dokonywania zakupów;
- możliwość spędzania wolnego czasu;
WADY
- zawirusowanie komputera;
- cyberprzemoc;
- pedofilia;
- anonimowość;
- strata czasu;
- niebezpieczne i zakazane strony;
-
- kradzieże;
- niebezpieczne znajomości;
- zastraszanie;
- uzależnienie;
- wulgaryzmy;
- udostępnianie danych osobowych;
- szkodliwość dla organizmu (choroby oczu, dłoni, kręgosłupa).
Wnioski z ankiet do realizacji:
- zaplanowanie na lekcjach informatyki i godzinach wychowawczych zajęć poświęconych bezpiecznemu korzystaniu z Internetu oraz szkodliwości zbyt długiego korzystania z komputera dla zdrowia człowieka;
- zorganizowanie dla uczniów warsztatów poświęconych niebezpieczeństwom związanym z podawaniem danych osobowych oraz nawiązywaniu znajomości przez Internet;
- przeprowadzenie akcji plakatowej poświęconej wadom i zaletom korzystania z Internetu, telefonu, telewizji.
- Dokonano diagnozy wiedzy rodziców na temat zagrożeń występujących w sieci.
Wychowawcy świetlicy przygotowali kwestionariusz ankiety dla rodziców i w grupie liczącej 100 rodziców uczniów z klas I – III przeprowadzono badania ankietowe w celu zebrania informacji na temat poziomu wiedzy dotyczącej zagrożeń w Internecie oraz zasad bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci i młodzież.
Analiza ankiet:
1) 100% badanych rodziców ma w domu dostęp do Internetu.
2) 36% rodziców zagląda w ciągu dnia do Internetu sporadycznie. 30% rodziców spędza dziennie w Internecie mniej, niż godzinę czasu, 27% od 1 – 2 godzin. Do 5 godzin spędza w Internecie 3% z nich, powyżej 5 godzin – 1%. W ogóle z Internetu nie korzysta 3% badanych.
3) Aż 58% dzieci badanych rodziców spędza dziennie w Internecie od 1 – 2 godzin. Mniej, niż 1 godzinę 18% dzieci, do 5 godzin – 16%. Sporadycznie zagląda do niego 5% dzieci, powyżej 5 godzin – 3%. Nawet 1 rodzic nie wskazał odpowiedzi, że dziecko w ogóle nie spędza czasu w Internecie.
4) 97% rodziców interesuje się tym, co dziecko robi w Internecie.
5) Aż 76% rodziców deklaruje, że ich dzieci sięgają do Internetu w celu rozrywki (muzyka, gry). Równie wysoki wynik, bo aż 71% zajęło przygotowanie do lekcji. Zdobycie nowej wiedzy zaznaczyło 43% rodziców, komunikację (czaty, komunikatory, np. GG) – 42% i sprawdzanie poczty e – mail – 27%.
6) Rodzice odpowiadali na pytanie, jakich zagrożeń, z którymi mogą spotkać się dzieci w Internecie obawiają się najbardziej? Aż 61% obawia się uzależnienia od gier sieciowych, 58% - negatywnego oddziaływania na psychikę, 56% - oszustw i wyłudzeń. Po 41% rodziców wskazało na pedofilię, pornografię i przemoc, 34% - propagowanie środków odurzających.
7) Aż 96% badanych rodziców reaguje na sygnały świadczące o nieprzestrzeganiu zasad bezpiecznego korzystania przez dziecko z Internetu/komputera.
8) Rodzice wskazywali sposoby zabezpieczenia dostępu do zakazanych stron www. Odpowiedzi udzieliło zaledwie 28% badanych rodziców. Najczęściej pojawiały się następujące odpowiedzi:
- blokady rodzicielskie;
- blokada sieciowa;
- hasła dostępu;
- zakaz korzystania z Internetu;
- rozmowa o zagrożeniach i przestrzeganie dzieci;
- kontrola rodzicielska;
- sprawdzanie, gdzie dziecko się logowało;
- brak skutecznego zabezpieczenia;
Wnioski z ankiet do realizacji:
- zaplanowanie dla rodziców wywiadówki pedagogizującej poświęconej bezpiecznemu korzystaniu z Internetu przez dzieci i młodzież;
- zorganizowanie dla rodziców warsztatów poświęconych:
- niebezpieczeństwom związanym z podawaniem przez dzieci i młodzież danych osobowych oraz nawiązywaniu znajomości przez Internet;
- edukacji rodziców w zakresie sposobów zabezpieczenia dostępu do zakazanych stron www;
- przygotowanie dla rodziców ulotki informacyjnej na temat wad i zalet korzystania z komputera (zwłaszcza Internetu), telefonu, telewizji prze dzieci i młodzież.
- Zapoznano nauczycieli z zagrożeniami w Internecie i mediach oraz zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu, telefonu, telewizji.
Sposób realizacji zadania:
Przygotowanie scenariuszy zajęć na godziny wychowawcze dla wychowawców uczniów klas I i III celem przeprowadzenia godzin wychowawczych na następujące tematy:
- „Dzień z życia” (klasy III) – zajęcia na temat zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z Internetu; wskazanie negatywnych konsekwencji „uzależnienia od sieci” (tzw. siecioholizmu).
- „Mój wizerunek on-line” (klasy I) – uświadomienie młodym internautom, jak ich aktywność sieciowa wpływa na wizerunek oraz jak świadomie o niego zadbać.
- Podczas zajęć świetlicowych wśród uczniów klas I – III prowadzono edukację filmową dotyczącą uzależnienia w sieci i cyberprzemocy.
- Systematycznie gromadzono w świetlicy materiały edukacyjne, scenariusze zajęć, artykuły prasowe, publikacje internetowe na tematbezpieczeństwa w sieci i ochrony przed negatywnym wpływem mediów.